maandag 21 april 2008

Foksy tussendoor

Even tussendoor een Foksy op een T2a as en een keverasje verlaagd(Thanks B2)

'57 Spijl IRS

Alles netjes gespoten en klaar om gemonteerd te worden
Netjes voorzien van nieuwe remmen
Volledig gemonteerd met Koni's.
Wat nog ontbreekt zijn de opvulbussen voor de aandrijfassen.
Zijn in de maak!
En weer op zijn wielen.
Staat mooi recht maar zal achter nog wel iets gaan zakken als de motor erin zit.
Staat is het volgende op de lijst

zondag 13 april 2008

IRS op '57 spijlbus

De draagarmen diende aangepast te worden voor de schokbrekers.
Als je het origineel laat lopen ze aan tegen de aandrijfashoezen met inveren.
Als je ze dan verplaatst naar voren komen ze tegen de draagarm aan.
Ik heb dus ruimte gemaakt in de draagarmen zodat ze vrij lopen.

Toen werd het tijd om de draagsteunen uit te gaan lijnen en te gaan vastlassen.

Ik heb een draad onder de auto doorgemaakt precies in de midden van de bus.
over de centrale stuurpen naar het midden van de priceas van de versnellingsbak.

toen 2 lange waterpassen aan de remtrommels gemaakt en vandaar uit alles recht gezet.

Toen de steunen afgelast

Na het aflassen alles nogmaals nagemeten.
En alles zit er mooi onder.

IRS op '57 spijlbus

Wat onderdelen die gestraald en gespoten zijn.

De originele remtrommels heb ik aan laten passen zodat ze op de IRS draagarmen passen.15mm van het neusje af laten draaien,en de achterste rand van de trommel laten halen zodat deze in de ankerplaat past

zo kun je dus met originele bus trommels op IRS draagarmen rijden

Proefpassen, alles ziet er goed uit.

Voorste baksteun

Zo is de nieuwe voorste baksteun geworden Zo ziet het eruit als het gemonteerd is
Ik ben er erg tevreden ermee.

donderdag 3 april 2008

IRS op de '57er

Voordat ik de IRS steun helemaal ga uitlijnen en lassen wilde ik eerst alles passen.Toen begon de ellende. een '57er heeft een splitcase bak en een neusstuk dat met geen 1 bak overeen komt,dus welk neusstuk gaan we nemen voor de IRS bak???

Linksboven aftermarket,latere spijlbus, rechtsboven originele IRS.
Linksonder neusstuk pendelasbak.rechtsonder splitcase neusstuk

Het wordt het originele IRS neusstuk met de hockey-stick van de splitcase bak.
Deze is nml langer dan het IRS neusstuk en die lengte heb ik nodig om de schakelstang weer te bereiken.

Met het inpassen van de bak kwam ik erachter dat het IRS neusstuk tegen de originele voorste baksteun klem komt te zitten en de bak daardoor niet verder naar voren kan.

daarom hoe spijtig het ook is moest ik een stuk van het originele punt afzagen :-(


De bak past nu wel!

Alleen nog even een nieuw ophangpunt maken aan voorkant van de bak

IRS op de '57er


Regmatig verder gegaan met de IRS ombouw van de 57 spijlbus.
Veerplaten vermaakt naar model van de IRS kever veerplaat en het geheel onder de bus geplaats met de originele kever draagarm steun.

Even de krik eronder om te zien of er niks geraakt wordt
De originel schokbrekersteun moet wijken, ga ik wel hergebruiken maar krijgt een andere plaats

maandag 17 maart 2008

New job!

My girlfriend was my courier that weekend, she brought home the Pano of Djoek http://http//www.flat4free.be/forum/viewtopic.php?t=37848 and sunday she picked up a '57 Split panel who needs some IRS conversion.



Time to remove that old reduction gearbox


The stuff i need for the IRS conversion.I need to sandblast it before i put it on the split.

The original Beetle brackets i cut off a 1303 rear chassis needs some modifications because off the torsietube of the split that is thicker than the 1303

Just another picture

A cool picture the owner send me!

A other one bites the dust!

Last weekend i had to 2 days to lower this T2 Pano for Ted.
I got it on wednesday but i had to work late those days,so i only could start on saterday.
Nothing prepaired, so i had to do the whole thing,including lowering the front beam with a foksy adjuster!

This is how she came in.Removed the front beam

After cleaning the beam,i found out that someone had try to repair it already.
the new sheet metal that was welded on had already been attacked by rust.
so there was already a hole in it


After the repair!The owner also wanted some other rims,so i placed some adapters on front,and at the rear i replaced the drum and wheelhub that McGyver machined for him!


Sunday at 6, this is how she came out the shop!